Mi a DATA?

 DATA SZOFTVERRENDSZER

A “DATA: Digitális autonómia-támogatás az autizmus spektrumon” projekt keretében egy olyan digitális rendszer (egy mobiltelefonon vagy tableten futó applikáció és egy internetes Tervező felület), valamint a hozzá kapcsolódó képzési- és felhasználási módszertan fejlesztése történt, amely:

  • Mindennapi élethelyzetek és tevékenységek minél hatékonyabb szervezésébenönállóbb kivitelezésében nyújthat segítséget (pl: napi életviteli készségek, önkiszolgálás támogatása – pl.: fogmosás, öltözködés, ételkészítés stb,  mindennapi tevékenységek támogatása – pl.: bevásárlás, fodrász, mozi stb., hivatali ügyintézés;  egészségügyi ellátás igénybevétele, részvétel az intézményes oktatásban).
  • Széles életkori sávban használható (óvodás kortól kezdve, felnőttkorban is).
  • Nagymértékben egyénre szabható, mert az applikációval nyújtott támogatás az autizmus spektrum zavarral élő személy életkori sajátosságaihoz, kommunikációs és intellektuális képességeihez igazítható, egyéni szükségleteinek megfelelő támogatás nyújt.

1) A rendszer felépítése

A rendszer alapvetően 2 fő részből áll:

  • mobileszközökön (okostelefon és tableten) futó applikáció,
  • internetes böngészőben elérhető Tervező felület.

Az applikáció működésének megértéséhez és a rendszer használatának elsajátításához felhasználói képzési tananyag készült, ami a DATA tartalomszerkesztő felületen online formában  elérhető.

 

2) Az applikációról

  • iOS és Android operációs rendszereken egyaránt futtatható az alkalmazás.
  • Az applikáció tartalmát a webes Tervező felületen lehet kialakítani, szerkeszteni. A webes felületen létrehozott tartalmak internet kapcsolat segítségével töltődnek le a mobil eszközre. Ezt követően a tartalmak az applikáción keresztül offline (internet hozzáférés nélkül) is használhatók, folyamatos internet elérést nem igényelnek.
  • Kinézete, funkciói és tartalmai nagy mértékben egyénre szabhatóak.
  • Az applikáció egy átlagos okostelefonon, vagy tableten is biztosan fut.

 

Mire lehet használni az applikációt?

Az applikáció főbb támogató elemei a következők:

  • A napirend előre jelzi az autizmussal élő személynek, hogy milyen események és tevékenységek milyen sorrendben várhatóak az adott napon. Megmutatja, hogy az egyes tevékenységek hol és mikor fognak zajlani. Ezzel megelőzi, csökkenti a kialakuló stresszt. Az információt az adott személy számára jól értelmezhető vizuális formában biztosítja. Célja a felhasználó személy önállósági szintjének emelése, a személyi segítés mértékének csökkentése. A napirend a DATA applikáció egyik fő funkciója, ami számos kiegészítő lehetőséggel bővíthető (lásd kiegészítő funkciók).
    A napirendi alkalmazás a Tervező felület segítségével nagymértékben személyre szabható. Egy napirend kártyákból állítható  össze, ahol minden egyes kártya egy-egy napirendi pontot (eseményt, tevékenységet) jelenít meg. A napirendi kártyák száma, mérete, típusa (fotós, képes, szöveges), stílusa és konkrét tartalma egyaránt beállítható. A könnyebb felhasználás érdekében a rendszer személyre szabott alapbeállításokat is ajánl.
  • A folyamatábrák, folyamatleírások a DATA másik fő eleme. Ezek az egyes tevékenységek lépésekre bontásával segítik  a felhasználót a tevékenység minél önállóbb elvégzésében (például, hogyan lehet lépésről lépésre haladva elkészíteni egy ételt, megfelelően felöltözni, elintézni valamit egy hivatalban, használni a toalettet). Jól értelmezhető formában mutatják be a kivitelezés lépéseit és nyújtanak információt arról, hogy hogyan végezze el az adott tevékenységet. A benne foglalt lépések száma, és az egyes lépések tartalma, formája, típusa szintén az egyéni igényekhez szabható. A lépések tartalmai lehetnek képek vagy rövid írott szövegek,  videó- vagy hangfájlok is. Ezeket akár együtt is alkalmazhatjuk, azaz egy lépéshez adhatunk például képes és szöveges segítséget is, egyszerre.

A DATA rendszer fejlesztésében egy sor kiegészítő működést is létrehoztunk:

  • Jutalmazási rendszer: az applikáció lehetőséget ad arra, hogy bizonyos tevékenységek elvégzéséhez jutalom pontokat rendeljünk.
  • Időjelző: ez egy személyre szabható, azaz az adott felhasználó igényeinek megfelelő megjelenésű időjelző (visszaszámláló) eszköz. Önmagában, valamint egyes napirendi tevékenységekhez kapcsoltan is használható, s jelzi a támogatott felhasználónak, mennyi idő áll még rendelkezésére az adott tevékenységhez.
  • Emlékeztetők: Egyes napirendi lépésekhez és folyamatábra lépésekhez kapcsolható fontos, rövid emlékeztető információkat lehet velük személyre szabottan megjeleníteni.
  • Időtöltő játékok: Egyszerű, de mégis szórakoztató játékok, amelyek alkalmazhatóak jutalomként, vagy a várakozás alatti időtöltés megkönnyítésére, vagy akár a mobil eszköz képernyőjével és kezelésével való ismerkedés céljából is.
  • Bemutatkozó információk: Lehetőség van egy olyan rövid személyes ismertető létrehozására, amely alapvető információkat tartalmaz a mobilapplikációval támogatott személyről, az autizmusról, illetőleg a támogatott személy autizmusból fakadó nehézségeiről. Ez a bemutatkozó anyag elérhető a mobileszközön, így információforrásként szolgálhat egy-egy különösen nehéz helyzettel (pl: eltévedés, idegen intézmény, új pedagógus stb) való megbirkózásban más személyek számára.
  • Listázó: Listázó kiegészítő funkció használatával a támogató ellenőrzőlistát készíthet és adhat hozzá egy napirendi vagy folyamatábra lépéshez.
  • Érzelmi hőmérő: Ez a funkció vizuális formában megjelenítheti a felhasználó személy érzelmeit és érzéseit. Ehhez a felhasználó személy jelöli be a hőmérőn az adott helyzetben érzett érzéseit a mobilalkalmazás használatakor. Ez a funkció segítheti a felhasználó személyt a saját érzelmei és érzései felismerésében, megértésében.
  • Választó: A Választó funkció módot ad arra, hogy több tevékenység közötti választáshoz a kínálat vizuálisan jelenjen meg a felhasználó személy számára. Ez megkönnyíti a több lehetőség közötti választást.
  • Várakozás: A funkció célja, hogy jelezze a felhasználó számára, hogy várakoznia kell.
  • Hangerőmérő:  A Hangerőmérő lehetőséget ad a felhasználó személynek, hogy a mobileszközén a saját vagy a környezete hangerejét (hangosságát) felmérje.
  • Mindennapi helyzetek: A Mindennapi helyzetek funkció a felhasználó számára nehézséget jelentő hétköznapi helyzetek megoldásához támogatást nyújtó tartalmak mobileszközről elérhető tárhelye.
  • Appbemutató: Az Appbemutató a mobilalkalmazás használatának megtanulását segítő egyszerű oktató funkció,
  • 3) A Tervező felületről

    A Tervező felület egy internetes böngészőből megnyitható szolgáltatás, mely a felhasználót segítő tartalmak (napirendek, folyamatábrák) szerkesztésére, tárolására szolgál. A szerkesztést követően az összeállított napirendek vagy folyamatábrák áttöltődnek az autizmusban érintett felhasználónál lévő mobil eszközön futó applikációba.

    A Tervező felület használata regisztrációt igényel. Az autizmusban érintett felhasználót támogató személy (elsősorban szülő, gondviselő) regisztrál, felnőtt, önrendelkező érintett saját maga, majd néhány adat megadásával létrehozza a saját profilját.

    A támogató személy a következő lépésben létrehozza az autizmussal élő felhasználó (pl. érintett gyermeke) számára az ő profilját, megint csak néhány fontos adat megadásával.

    A Tervező felületen minden támogató saját dokumentumtárral rendelkezik, itt tárolhatja az általa létrehozott segítő tartalmakat (pl: napirendek, folyamatábrák).

    A Tervező felületen rendelkezésre áll egy közös tárhely is, amely minden támogató számára elérhető. Ide szakemberek által készített mintatartalmak kerültek feltöltésre. A minta tartalmak letölthetőek és átalakíthatóak az egyes felhasználók képességeihez és igényeihez.

    A tartalomszerkesztő felület és az applikáció használatához, kezeléséhez tananyag készült, mely mindenki számára elérhető, emellett személyes képzési alkalmakat is biztosítunk a támogató személyek számára.

    Támogató személy lehet:

    • maga az érintett autizmus spektrum zavarral élő fiatal/felnőtt, aki önmaga számára hoz létre támogató  tartalmakat,
    • autizmussal élő személy szülője/gondviselője, családtagja,
    • pedagógus/gyógypedagógus, szakember – ha erre a szülő vagy az autizmusban érintett felnőtt felhatalmazza;
    • akit felkér az autizmus spektrum zavarral élő felnőtt és elfogadja ezt a felkérését.

    Egy felhasználónak több támogatója is lehet. Egy támogató több felhasználót is támogathat.

    Ki hozhat létre felhasználói profilt?

    Felhasználói profilt csak és kizárólag:

    • az autizmus spektrumzavarban érintett személy saját maga támogatására hozhat létre, vagy
    • a személy szülője/törvényes képviselője hozhat létre autizmusban érintett családtagja számára.

    Pedagógusok, szakemberek nem hozhatnak létre profilt autizmusban érintett személyek számára. A szakembereket az érintettek, vagy (kiskorú személy esetén) a szülők, gondviselők tudják meghívni/hozzáadni a támogatásra kialakított felülethez.


    Hogy kell elképzelni a Tervező felületet?

    Arra törekedtünk, hogy a Tervező felületet minél egyszerűbben lehessen használni. Tartalomszerkesztés alatt a napirendi kártyák, napirendek, folyamatábrák összeállítását, és az ehhez szükséges fájlok (pl: képek) feltöltését, csatolását értjük.

    A Tervező felületen van lehetőség arra, hogy a támogatott felhasználó mobileszközén (okostelefonján vagy tabletjén) futó applikációt beállítsuk, az ő igényeihez szabjuk, tartalommal megtöltsük, a kiegészítő működéseket (pl: jutalmazás, időjelzés) be- vagy kikapcsoljuk.

Íratkozz fel hírlevelünkre!